Marian Gielen
Wij willen dat alle bewoners – dus niet alleen die van Wonen Limburg – zich thuis voelen in hun buurt. Dat begint met ‘meedoen’. Meedoen in je buurt én meedoen in de maatschappij.
Mensen ontmoeten, samen ideeën bedenken voor je buurt: meedoen in de buurt maakt wonen leuker. Maar meedoen betekent ook: werk of een andere dagbesteding hebben waar je gelukkig van wordt. En je financiën op orde hebben. Want al het andere wordt onbelangrijk als je niet zeker weet of je de boodschappen kunt betalen. Daarom zetten we ons op verschillende manieren in om mensen te laten meedoen.
Als bewoners een betalingsachterstand hebben, neemt budgetcoach Helma Klop contact met hen op. Zij kijkt mee hoe bewoners zo snel mogelijk hun financiën weer op orde kunnen krijgen.
KOMT VAKER VOOR
“Het allerbelangrijkste is: je hoeft je nergens voor te schamen als je een betalingsachterstand hebt”, vertelt ze. “Het komt bij heel veel mensen voor, en meestal is er wel iets aan te doen. Tenminste: als bewoners er zélf ook echt iets aan willen doen.”
HET DRAAIT OM VERTROUWEN
Voor een eerste bezoek trekt de budgetcoach meestal twee uur uit. “We praten dan over van alles”, vertelt ze. “Want ik vind het belangrijk dat mensen me vertrouwen. Uiteindelijk neem ik met ze door hoeveel achterstanden er zijn. En bij welke instanties. Want vaak zijn er meer achterstanden dan alleen bij ons.”
STOK ACHTER DE DEUR
Na dat uitgebreide eerste gesprek is Klop vaak een ‘stok achter de deur’ voor mensen. “Als je niet zo’n hoog inkomen hebt, kan het best lang duren voordat je een schuld hebt afbetaald”, legt ze uit. “Het is dan belangrijk om positief te blijven. Daarvoor houd ik graag contact met mensen. Ze moeten echt weten: er is altijd een betere oplossing dan niks doen.”
TIPS OM EEN BETALINGSACHTERSTAND TE VOORKOMEN
Deel deze pagina op