Ik huur

Ingrid Bekker

Wilt u meer weten over servicekosten of wilt u uw huur opzeggen? Hebt u last van uw buren of bent u niet tevreden over onze organisatie? Als huurder vindt u hier uw vragen mét een antwoord van ons erbij.

Hoe kan ik sleutels bijbestellen?

Sleutels verstrekken wij eenmalig bij verhuur van de woning aan u. Bij zoekraken of beschadiging van de sleutels moet u zelf nieuwe sleutels laten maken.
Heeft u een gecertificeerde sleutel of is uw sleutel onderdeel van een ‘sluitplan’? Dan kunt u alleen sleutels via ons laten bijmaken. U betaalt voor bruikleen van de nieuwe sleutel het bedrag van de werkelijke kosten per sleutel. Dit bedrag wisselt per sleutel. Twijfelt u of uw sleutel wel of niet in een ‘sluitplan’ zit of wilt u de prijs voor een nieuwe sleutel weten, neemt u dan contact met ons WoonAdviesTeam op via 088 - 38 50 800.
U kunt de nieuwe sleutel ophalen bij een van de vestigingen van Van Enckevort. Zij informeren u waar de sleutel voor u klaar ligt. Van Enckevort vraagt u om een legitimatiebewijs en contante betaling van de sleutel.

Kan mijn huisgenoot medehuurder worden?

In bepaalde gevallen kan dit. U leest alles hierover in de brochure Samen wonen, samen huren. Medehuurderschap vraagt u aan door het invullen van het formulier met het verzoek tot medehuurderschap. Wij nemen uw aanvraag in behandeling en informeren u of wij met uw verzoek voor medehuurderschap akkoord gaan.

Hoe zeg ik de huur op?

U kunt iedere dag van de maand de huur opzeggen. Dit kunt u doen op de volgende manieren:

  • Online via uw Mijn Wonen Limburg account
  • Met het huuropzeggingsformulier. Stuur dit ondertekend aan ons via e-mail of post
  • Telefonisch via 088 - 38 50 800  of
  • Kom langs bij een van onze buurtwinkels bij u in de buurt.

Wat zijn servicekosten en wanneer worden deze afgerekend?

Servicekosten zijn kosten die bovenop de kale (bruto)huur van uw woning komen. Zoals kosten voor de huismeester, het onderhoud van gemeenschappelijke ruimten en administratiekosten. U betaalt deze bedragen altijd vooruit. Eenmaal per jaar verrekenen wij de werkelijke servicekosten. Vóór 1 juli van het volgende jaar ontvangt u hiervan een afrekening.

Wie behartigt mijn belangen als huurder?

Uw belangen worden behartigd door een huurdersorganisatie in de regio waar u woont. Wij werken met vier regionale huurdersbelangenorganisaties:

Lees hier meer.

Ik ben ontevreden over de organisatie. Bij wie kan ik hiervoor terecht?

U kunt klachten op diverse manieren doorgeven:

  • Online via uw Mijn Wonen Limburg account
  • Bel ons WoonAdvies Team via 088 - 38 50 800
  • Bezoek de dichtstbijzijnde buurtwinkel van Wonen Limburg of
  • Stuur een brief naar ons

We willen graag bij iedere melding binnen 10 werkdagen samen met u tot een oplossing komen. Bent u niet tevreden met ons antwoord op uw klacht? Dan kunt u deze voorleggen aan de onafhankelijke klachtencommissie. Lees hier meer.

Ik ondervind (geluids)overlast, bijvoorbeeld van mijn buren of hun huisdieren. Wat nu?

De eerste stap zet u altijd zelf. Als u het zelf kunt oplossen, is dat immers altijd beter voor de onderlinge verstandhouding. Een goed gesprek lost vaak al veel op. Misschien zijn de buren zich er niet van bewust dat ze overlast veroorzaken. Blijf kalm en vriendelijk en ga vooral niet praten als je boos bent. Kijk voor tips om in een gesprek aan te gaan met uw buren op de site www.problemenmetjeburen.nl.

Als het gesprek geen effect heeft, kunt u

  • Een overlastformulier invullen
  • Bellen met ons WoonAdvies Team via 088 - 38 50 800 of
  • Een bezoek brengen aan de dichtstbijzijnde buurtwinkel.

Lees ook de folder "U en uw buren, als u er samen niet uikomt" voor tips voor een goede relatie met uw buren.

Woningruil, wat is dat? Hoe kan ik dat aanvragen?

Van woningruil is sprake wanneer mensen met een huurwoning op zoek zijn naar een andere huurwoning. Het is dan mogelijk om vanwege werk, gezinsuitbreiding of om andere redenen van woning te ruilen. Lees hier meer.

De aanvraag doet u eenvoudig online via het aanvraagformulier. Let wel dat u alle benodigde documenten meestuurt. Komt u er niet uit? Bel dan ons WoonAdvies Team via 088 - 38 50 800. Of bezoek de dichtstbijzijnde buurtwinkel.

De landelijke website woningruil.nl kan u ook verder helpen.
 

Verhuurt Wonen Limburg ook losse garages?

Ja, wij verhuren ook parkeerplaatsen en garages. Deze worden net als ons woningaanbod aangeboden op thuisinlimburg.nl en op wonenlimburgaccent.nl. Op deze sites vindt u alle informatie.

Ik huur al meer dan 50 jaar bij Wonen  Limburg: u bent een Gouden Huurder!

U bent een Gouden Huurder als u minimaal 50 jaar aaneengesloten bij ons huurt. Dit hoeft niet in 1 woning te zijn; aaneengesloten verhuizingen tellen mee.  Als u vervolgens al 60 jaar huurder van ons bent, zetten wij u nog een keer in het zonnetje.

Helaas kunnen wij dit niet altijd meer terugvinden in onze archieven, dus het is belangrijk dat u ons laat weten als u 50 of 60 jaar huurder bent. Meldt u zich bij ons WoonAdviesTeam via 088 - 38 50 800 of bij de buurtwinkel in uw buurt met een uittreksel uit de Gemeentelijke Basis Administratie van de gemeente waarin u woont. Als u dit uittreksel al in uw bezit heeft, dan loopt de aanvraag sneller. Bewaar het bonnetje van de kosten, dan betalen we deze aan u terug bij goedkeuring van de aanvraag.
Wij belonen onze Gouden Huurder met 1 maand nettohuur, zowel bij 50 als bij 60 jaar.
 

Uitgelicht

Zoeken