Welke stappen worden ondernomen?

ine

Onze energieprojecten bestaan uit een aantal stappen.

Stap 1:
Als uw woning op onze planning staat, dan ontvangt u een brief van Wonen Limburg. Hierin leest u dat we gaan vaststellen of uw woning in aanmerking komt voor energetische aanpassing. Daarvoor moet de huidige situatie in kaart worden gebracht. Het in kaart brengen van de woningen wordt gedaan door Adviesbureau Nibag.

Stap 2:
Om de huidige situatie goed in kaart te brengen is inspectie van uw woning nodig. U ontvangt één tot enkele weken vóór inspectie een brief van adviesbureau Nibag. Hierin staat een datum en tijdsblok dat adviesbureau Nibag bij uw woning langskomt. Een inspecteur van Nibag zal kort een aantal onderdelen in en om uw woning bekijken, opmeten en/of fotograferen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het type glas, de isolatie, de ventilatie en het type cv-ketel. Deze inspecteur kan zich altijd legitimeren. Om een zo goed mogelijk beeld te krijgen van alle woningen is het noodzakelijk dat we bij elke woning binnen kunnen inspecteren. Wij rekenen daarom op uw medewerking. 

De opname van uw woning duurt naar schatting 15 tot 30 minuten. Als woningen erg op elkaar lijken, dan kan het zijn dat de inspecteur slechts één of enkele kenmerken hoeft vast te leggen omdat de rest al bij ons bekend is. De inspecteur is dan sneller klaar. 

Stap 3:
Blijkt uit het onderzoek dat uw woning in aanmerking komt voor een energetische renovatie, dan laten wij u dat weten per brief. In deze brief kondigen wij meteen aan wie deze renovatie voor ons gaat uitvoeren en wanneer dit gaat gebeuren. We werken namelijk met 3 vaste ketenpartners bij onze energieprojecten.

Stap 4:
Onze ketenpartner maakt vervolgens met u (telefonisch of per brief) een afspraak voor een keukentafelgesprek. Tijdens dit gesprek bij u thuis neemt onze ketenpartner u mee in wat er mogelijk is met uw woning en vertelt hij wat dit precies voor u betekent. Hij maakt een renovatievoorstel voor uw woning, geeft aan welke keuzes u heeft en neemt alles direct samen met u door. Ook hangt de ketenpartner een woonwijzer op in uw meterkast. Hierin komt alle informatie over de (nieuwe) systemen in uw woning. Na elke aanpassing plaatst de uitvoerende partij een kaart met informatie over het systeem in de woonwijzer, zoals zonnepanelen, CV-installatie, ramen & deuren, mechanische ventilatie, etc. Hiermee heeft u de belangrijkste informatie op een rij en weet u met wie u contact kunt opnemen. 

Stap 5:
Hierna verloopt het contact over de renovatie voorlopig even via de ketenpartner. Een vaste contactpersoon houdt u op de hoogte van de planning en het verloop van de werkzaamheden. Vragen kunt u altijd aan deze persoon stellen. Mocht u een vraag hebben voor Wonen Limburg, dan sturen zij die aan ons door.

Stap 6:
Na uitvoering van de energiebesparende maatregelen kan het zo zijn dat Adviesbureau Nibag nogmaals bij u langskomt om de getroffen maatregelen te controleren. Deze inspectie lijkt veel op de inspectie voorafgaand aan de uitvoering. Inspectie na renovatie is niet altijd nodig, dat is afhankelijk van de getroffen maatregelen. U ontvangt vanzelf bericht van Adviesbureau Nibag als inspectie nodig is. De inspecteur van Nibag kan zich altijd legitimeren. Vraagt u daar gerust naar!

 

 

 

 

Uitgelicht

Zoeken